Dr. Ashkan Mahmoodi

شیراز،خیابان مطهری(زرگری)، چهارراه ستارخان،ساختمان صدگل، طبقه 5،واحد34
تلفن : 9-36493068

درمان بیماری‌ لثه: عفونت،خونریزی و التهاب

بیماری پریودنتال (عفونت بافت لثه و استخوان های اطراف دندان ها)، بیماری است که سلامت دهان و دندان را تهدید می کند و خودبه خود درمان نمی شود، بلکه به درمان حرفه ای نیاز دارد.

مراجعه به دکتر محمودی به شما اجازه می دهد به اطلاعات جامعی در مورد سلامت لثه های خود و هر گونه بیماری موجود در اطراف دندان ها و لثه هایتان، دست یابید. طی این جلسه معاینه توسط دندانپزشک، دندان های شما در موارد زیر مورد بررسی و معاینه قرار می گیرند :
•    وضعیت سلامت لثه و سلامت عمومی دهان و دندان
•    خطر ابتلا به عفونت لثه یا ابتلا به بیماری پیشرفته ی پریودنتال
•    نتایج بالقوه حاصل از به کارگیری روش های درمانی توصیه شده
بیماری لثه، عفونتی است که علت اصلی از دست دادن دندان ها در بزرگسالان به شمار می آید. به دلیل این که بیماری لثه معمولا بدون درد است و به آرامی پیشرفت می کند، ممکن است بیمار از وجود این عفونت در لثه های خود باخبر نشود. بیماری لثه در اثر پلاک دندانی (لایه ای چسبناک از باکتری ها بر روی دندان) ایجاد می شود. این لایه از باکتری ها، تولید سم می کند و می تواند در نهایت به لثه ها و استخوان های اطراف دندان ها آسیب وارد کند.

1 خونریزی لثه ها امری طبیعی نیست!
    2 علایم بیماری لثه
    3 پیشرفت بیماری لثه
    4 سایر عوامل ابتلا به بیماری لثه
    5 نحوه ی پیشگیری از ابتلا به بیماری لثه
    6 درمان بیماری لثه

خونریزی لثه ها امری طبیعی نیست!

در مراحل ابتدایی بیماری لثه، که التهاب لثه نام دارد، لثه قرمز شده، ورم می کند و خیلی راحت دچار خونریزی لثه می شود. این بیماری در این مرحله هنوز هم قابل درمان است و معمولا می توان آن را با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه و با دقت، برطرف کرد. در مراحل پیشرفته تر بیماری لثه، که پریودنتیت نام دارد، لثه و استخوان های اطراف دندان ها به شدت آسیب می بینند. اگر این بیماری بدون درمان رها شود، در نهایت باعث از دست دادن دندان ها می شود.
علایم بیماری لثه

هر کدام از علائم زیر ممکن است نشان دهنده ی وجود بیماری لثه باشد، و باید به دندانپزشک متخصص در این زمینه، مراجعه کرد. چنانچه لثه ها:
•    حین مسواک زدن خونریزی می کنند
•    قرمز، متورم و یا حساس شده اند
•    از دندان به سمت عقب کشیده شده اند
یا چنانچه به یکی از عوارض زیر دچار هستید:
•    تنفس بدبو که با هیچ روشی برطرف نمی شود
•    وجود چرک بین دندان و لثه ها
•    شل شدن دندان ها
•    تغییر در نحوه ی قرار گیری دندان ها بر روی یکدیگر هنگام گاز گرفتن
•    تغییر در نحوه ی قرارگیری دندان مصنوعی
به خاطر داشته باشید که مراحل ابتدایی بیماری لثه معمولا با درد همراه نیست.
پیشرفت بیماری لثه

تصاویر زیر روند پیشرفت بیماری لثه را نشان می دهد:
1- لثه های سالم، دندان ها را محکم سر جای خود نگه داشته اند.

2- عفونت ناشی از وجود پلاک و جرم دندانی، شروع به تخریب لثه های محافظ دندان و استخوان های اطراف دندان ها می کند.

3- با ادامه یافتن عفونت و عدم درمان آن، لثه و محافظ های استخوانی دندان از بین می روند.

تشخیص و درمان بیماری ها و آسیب های لثه، بافت همبند و استخوان های اطراف دندان ها تخصص یافته است. عفونت لثه، یکی از بیماری های مهم لثه است. چنانچه آن را درمان نکنید، می توانید دندان هایتان را از دست بدهید. دندانپزشکان ما، دندان های شما را به طور کامل و دقیق معاینه کرده و چنانچه به عفونت لثه یا سایر بیماری های لثه دچار باشید، شما را مطلع خواهند ساخت.
سایر عوامل ابتلا به بیماری لثه

با وجود این که پلاک باکتریایی، علت اصلی ابتلا به بیماری لثه است، سایر عوامل نیز می توانند بر سلامت دندان ها تاثیر بگذارند  و شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر است:
سیگار کشیدن، استرس، داروهای خاص، دیابت، سوء تغذیه، تغییرات هورمونی و عوامل ژنتیکی.
چنانچه هر کدام از این عوامل وجود داشته باشد، باید حتما به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک یا متخصص لثه مراجعه کنید.
نحوه ی پیشگیری از ابتلا به بیماری لثه

با مراقبت کامل از دندان ها و با مراجعه ی منظم به دندانپزشک برای بررسی وجود بیماری لثه، می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. با صرف کمی وقت برای سرمایه گذاری به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، می توانید سلامت دندان ها و سلامت عمومی بدن خود را بهبود ببخشید و هزینه های دندانپزشکی را به حداقل برسانید. در اینجا پیشنهاداتی برای کمک به حفظ سلامت دندان ها، لثه و ساختار استخوانی محافظ دندان ها ارائه شده است:

•    دو بار در روز دندان های خود را به طور کامل و صحیح مسواک بزنید. این امر موجب جدا شدن پلاک و جرم از روی دندان می شود. حتما باید از مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص برای از بین رفتن پلاک استفاده کنید. شستشوی عادی دندان ها با آب نمی تواند پلاک چسبنده ی باکتری را از بین ببرد.
•      بین دندان ها را هر روز تمیز کنید. تمیز کردن بین دندان ها توسط نخ دندان، باکتری ها و قطعات مواد غذایی بین دندان ها که مسواک به آن ها دسترسی ندارد را پاک می کند. بیماری لثه در مراحل ابتدایی را می توان توسط مسواک زدن منظم دندان ها و استفاده از نخ دندان برطرف کرد.
•    از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید. از گروه های اصلی مواد غذایی، غذاهای متنوعی را مصرف کنید.  مثل نان، غلات، حبوبات، میوه، سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی، فرآورده های لبنی مانند شیر، پنیر و ماست. مصرف تنقلات و شکلات را محدود کنید. از مصرف بیش از حد نوشابه های شیرین پرهیز کنید.
•    به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیار مهم است که به طور منظم توسط دندانپزشک بخصوص از نظر بیماری های لثه مورد معاینه قرار گیرید. جرمگیری دندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه ضروری است. پس از درمان بیماری لثه، مراجعه ی منظم به دندانپزشک، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
•    از مصرف تنباکو پرهیز کنید. مصرف دخانیات می تواند موجب التهاب لثه و تشدید بیماری لثه شود.
درمان بیماری لثه

پس از آن که بیماری لثه شروع به تخریب لثه و استخوان های اطراف آن کرد، تمیز کردن منظم دندان ها، برای توقف پیشرفت این بیماری کافی نخواهد بود. روشی گسترده تر و وقت گیرتر نسبت به تمیز کردن دندان، ضروری خواهد بود. در این روش که جرمگیری نام دارد، پلاک و جرم دندانی که باعث ایجاد عفونت زیر خط لثه می شود، از بین می رود.
صاف کردن سطح ریشه: این روش سطح ریشه را صاف می کند و به بافت لثه اجازه می دهد بهبود یابد و دوباره به دندان متصل شود.
عمل جراحی: پس از جرمگیری، چنانچه عفونت عمقی وجود داشته باشد، عمل جراحی اصلاحی و یا سایر روش های درمانی ممکن است مورد نیاز باشد. روش عمل جراحی لثه به این منظور طراحی شده است که با بازسازی لثه و استخوان های جدید و سالم، نقص های ایجاد شده را اصلاح کند. همچنین امروزه از تکنولوژی لیزر در جراحی لثه استفاده می شود.

پس از درمان، بسیار مهم است که بیمار بهداشت دهان و دندان را به طور کامل مراعات کند و به طور منظم برای انجام معاینه به دندانپزشک متخصص لثه مراجعه کند.

بهداشت دهان و دندان

درباره دکتر اشکان محمودی